Cách làm Matching Headings IELTS Reading đơn giản, hiệu quả

  • Tác giả: Tạ Phương Thảo
  • 18/05/2025
Matching Headings IELTS Reading

Matching Headings là một dạng bài không hề xa lạ với các thí sinh luyện thi IELTS bởi nó thường xuất hiện trong phần thi Reading. Matching headings có thể được coi là nỗi sợ đối với nhiều người, tuy nhiên với sự luyện tập và chiến lược làm bài hợp lý, các bạn hoàn toàn có thể làm chủ dạng bài này. Trong bài viết hôm nay, TCE sẽ hướng dẫn các bạn cách làm Matching Headings IELTS đơn giản và hiệu quả.

I. Giới thiệu về Matching Headings IELTS Reading

Trong phần đầu tiên, chúng ta sẽ cùng tìm hiểu Matching Headings là gì và cấu trúc ra đề của dạng bài này.

Matching Headings là gì?

Matching Headings là gì?

1. Matching Headings là gì?

Matching Headings là một dạng bài trong phần thi IELTS Reading. Với dạng bài này, thí sinh cần phải chọn các tiêu đề (headings) cho các đoạn văn trong bài đọc. Mỗi đoạn văn sẽ có một tiêu đề phản ánh nội dung chính, và thí sinh cần chọn ra tiêu đề thích hợp nhất cho mỗi đoạn.

Sau đấy là ví dụ của dạng bài Matching Headings:

Ví dụ của dạng bài Matching Headings

Ví dụ của dạng bài Matching Headings

2. Cấu trúc bài IELTS Reading Matching Headings

Dạng bài này sẽ bao gồm các thành phần sau:

  1. Bài đọc bao gồm các đoạn văn được đánh chữ cái A,B,C,D….
  2. Danh sách các tiêu đề: Các tiêu đề sẽ có nhiều hơn số lượng đoạn văn để gây nhiễu, nên các bạn cần đọc kỹ nội dung từng đoạn để tránh mắc bẫy.

Lưu ý: Dạng bài Matching Headings – đôi khi còn được viết nhầm thành Matching Heading – yêu cầu bạn phải hiểu tổng thể nội dung đoạn văn để chọn tiêu đề phù hợp, và là một trong những dạng dễ gây nhầm lẫn trong IELTS Reading.

II. Hướng dẫn cách làm Matching Headings IELTS Reading chi tiết

Sau đây, TCE sẽ hướng dẫn các bạn cách làm dạng Matching Headings IELTS Reading một cách chi tiết.

Bài đọc:

Artificial Intelligence in Sport

A The first sports game was televised in the USA more than fifty years ago. Over the following decades television provided sports coaches with a wealth of information to analyse. By viewing recordings, they could study the number of passes received, tackles avoided, distances covered, speeds achieved and a host of other factors relating to the performance of their teams or athletes. Most of this data, though, consisted of bare statistics without any meaningful context. However, the use of artificial intelligence (AI) is now enabling an alternative approach to coaching. AI means the development of computer systems that can perform tasks usually associated with human intelligence, such as decision making. Increasingly, computers are being trained to understand the rules and objectives of sports so they can coach more directly. AI can analyse not only a player’s actions, but also relate those actions to the wider context, including the directives of the coach and the actions of other players. Sports scientists believe that AI is revolutionising sports coaching by analysing patterns of behaviour in ways simply not possible before.

B There may be limitless ways in which AI technology can be developed, but certain practical applications are already apparent. Recently, a research experiment was conducted into the Spanish football league using an AI algorithm to analyse the passing strategies of 20 teams. The research revealed that two teams, Barcelona and Real Madrid, had more than 150 recurring passing patterns. However, the algorithm detected just 31 passing patterns used by Atlético Madrid. AIl of Atlético’s other plays were one-offs that were never repeated, and the team won the league that season. One conclusion seems to be that teams with a less predictable style of play win more games. What’s more, according to Dr. Johann Muller, a sports scientist who has studied the Spanish research findings, the number of injuries a team suffers increases when they play in a style that prioritizes offense.

C Since then, there has been a great deal of interest in the potential of AI. Professor of sports education Rebecca Graves believes that AI can provide coaches with invaluable insights. ‘Tactics were once closely guarded secrets,’ says Professor Graves, ‘but now a coach with access to AI can identify how a rival team is likely to play a match based on historic form. Once this was largely guesswork but now it can be achieved with some confidence! The expense of AI technology means it will probably remain beyond the reach of all but elite teams, but among this group the implications are enormous. Professor Graves argues that AI allows preparations for a match to be tailored to individual players with much greater precision. She identifies fitness work, skills development, diet, and numerous other factors that can be minutely customized, based on an individual’s particular strengths and weaknesses.

List of Headings

i A contrast between coaching today and in the past
ii An academic outlines some of the advantages of AI in sport
iii An academic study into a team sport in one country
iv The uses of Al in coaching a range of different sports

Bước 1: Đọc tiêu đề và skim đoạn văn đầu tiên

Bước này sẽ giúp thí sinh có cái nhìn tổng quan về nội dung bài đọc và các vấn đề mà bài đề cập. Điều này sẽ giúp các bạn thấy hứng thú và tò mò hơn với nội dung của bài, làm cho quá trình làm bài trở nên nhẹ nhàng hơn.

Cách Skim:

– Đọc đoạn 1-2 đoạn văn đầu tiên và 1-2 đoạn văn cuối cùng (màu vàng) để nắm ý chính của cả đoạn.

– Tìm các từ nối By, However, So… (màu đỏ) và đọc các thông tin phía sau (màu xanh) để hiểu được mối quan hệ giữa các ý chính trong bài

– Bỏ qua các chi tiết không cần thiết (các câu in thường) bởi các thông tin này thường là miêu tả cụ thể, diễn giải, ví dụ…

Artificial Intelligence in Sport

A The first sports game was televised in the USA more than fifty years ago. Over the following decades television provided sports coaches with a wealth of information to analyse. By viewing recordings, they could study the number of passes received, tackles avoided, distances covered, speeds achieved and a host of other factors relating to the performance of their teams or athletes. Most of this data, though, consisted of bare statistics without any meaningful context. However, the use of artificial intelligence (AI) is now enabling an alternative approach to coaching. AI means the development of computer systems that can perform tasks usually associated with human intelligence, such as decision making. Increasingly, computers are being trained to understand the rules and objectives of sports so they can coach more directly. AI can analyse not only a player’s actions, but also relate those actions to the wider context, including the directives of the coach and the actions of other players. Sports scientists believe that AI is revolutionising sports coaching by analysing patterns of behaviour in ways simply not possible before.

Sau khi skim xong đoạn văn đầu tiên, ta thấy nội dung chính sau: Trí tuệ nhân tạo (AI) đang cách mạng hóa huấn luyện thể thao. Trước đây, huấn luyện viên chỉ có thể phân tích số liệu thống kê, nhưng AI hiện nay giúp phân tích hành động của vận động viên trong bối cảnh rộng hơn, từ đó cải thiện huấn luyện.

Bước 2: Đọc và gạch chân keyword của các tiêu đề (Headings)

i A contrast between coaching today and in the past

ii An academic outlines some of the advantages of AI in sport

iii An academic study into a team sport in one country

iv The uses of Al in coaching a range of different sports

Bước 3: Dự đoán nội dung cho từng heading

i A contrast between coaching today and in the past => it will compare how coaching was done in the past and today

ii An academic outlines some of the advantages of AI in sport => it will list the advantages of using AI in sport

iii An academic study into a team sport in one country => it will analyze team sport for example its nature, its benefits… in one country

iv The uses of Al in coaching a range of different sports => it will shows how AI is applied in other sports

Bước này giúp các bạn thí sinh nắm rõ hơn nội dung của từng đoạn heading và hình dung được việc nếu heading đó được sử dụng, thì đoạn văn đó cần có những thông tin gì. 

Bước 4: Skim từng đoạn văn và xác định nội dung chính và chọn heading.

Đoạn A, ta có nội dung chính: Trí tuệ nhân tạo (AI) đang cách mạng hóa huấn luyện thể thao. Trước đây, huấn luyện viên chỉ có thể phân tích số liệu thống kê, nhưng AI hiện nay giúp phân tích hành động của vận động viên trong bối cảnh rộng hơn, từ đó cải thiện huấn luyện. 

Đoạn A so sánh việc huấn luyện thể thao trước đây: “huấn luyện viên phân tích số liệu…” và hiện nay: “AI giúp phân tích” và góp phần vào việc huấn luyện

=> Chọn heading: i

Tương tự ta skim đoạn B:

B There may be limitless ways in which AI technology can be developed, but certain practical applications are already apparent. Recently, a research experiment was conducted into the Spanish football league using an AI algorithm to analyse the passing strategies of 20 team. The research revealed that two teams, Barcelona and Real Madrid, had more than 150 recurring passing patterns. However, the algorithm detected just 31 passing patterns used by Atlético Madrid. AIl of Atlético’s other plays were one-offs that were never repeated, and the team won the league that season. One conclusion seems to be that teams with a less predictable style of play win more games. What’s more, according to Dr. Johann Muller, a sports scientist who has studied the Spanish research findings, the number of injuries a team suffers increases when they play in a style that prioritizes offense.

Nội dung chính: Một nghiên cứu AI về giải bóng đá Tây Ban Nha được tiến hành, nó khảo sát 20 đội bóng khác nhau. Kết luận là đội chơi ít dự đoán được như Atlético Madrid thường chiến thắng nhiều hơn. Đồng thời, lối chơi ưu tiên tấn công làm tăng nguy cơ chấn thương cho các cầu thủ.

So sánh với tiêu đề iii: An academic study into a team sport in one country .

  • academic study:  a research experiment 
  • team sport : football
  • one country:  Spain

=> Chọn Heading: iii

Skim đoạn C:

C Since then, there has been a great deal of interest in the potential of AI. Professor of sports education Rebecca Graves believes that AI can provide coaches with invaluable insights. ‘Tactics were once closely guarded secrets,’ says Professor Graves, but now a coach with access to AI can identify how a rival team is likely to play a match based on historic form. Once this was largely guesswork but now it can be achieved with some confidence! The expense of AI technology means it will probably remain beyond the reach of all but elite teams, but among this group the implications are enormous. Professor Graves argues that AI allows preparations for a match to be tailored to individual players with much greater precision. She identifies fitness work, skills development, diet, and numerous other factors that can be minutely customized, based on an individual’s particular strengths and weaknesses.

Nội dung chính: AI mang lại lợi ích lớn cho thể thao, giúp phân tích chiến thuật đối thủ và tùy chỉnh chuẩn bị trận đấu.

So sánh với Heading ii: An academic outlines some of the advantages of AI in sport

  • Academic outlines: sports education
  • Advantages of AI in sport: provide coaches with invaluable insights;  a coach with access to AI can identify …..; AI allows preparations for a match to be tailored to individual players…..

Chọn Heading: iii

Cách làm Matching Headings

Cách làm Matching Headings

Như vậy ta có các bước làm sau với dạng đề Matching Headings:

Bước 1: Đọc nhan đề và skim đoạn văn đầu tiên

  • Đọc tiêu đề bài và đoạn 1-2 đoạn đầu tiên, 1-2 đoạn cuối để hiểu ý chính của bài.
  • Tìm các từ nối quan trọng như By, However, So.
  • Bỏ qua các chi tiết không cần thiết, chỉ tập trung vào ý chính.

Bước 2: Đọc và gạch chân từ khóa của các tiêu đề 

  • Xác định từ khóa quan trọng trong từng tiêu đề để hiểu rõ nội dung mong đợi.

Bước 3: Dự đoán nội dung từng tiêu đề

  • Dựa vào từ khóa, tưởng tượng nội dung phù hợp với mỗi tiêu đề.

Bước 4: Skim từng đoạn văn, xác định nội dung chính và chọn heading

  • Skim nội dung từng đoạn, ghi lại ý chính.
  • So sánh nội dung đoạn văn với các tiêu đề, chọn heading phù hợp.

Đây cũng là một trong những cách hiệu quả để tăng tốc độ làm bài IELTS Reading cũng như chiến lược xử lý các dạng câu hỏi thường gây mất thời gian, đặc biệt là Matching Headings.

III. Một số lưu ý khi làm bài IELTS Reading Matching Headings

Một số lưu ý khi làm bài IELTS Reading Matching Headings

Một số lưu ý khi làm bài IELTS Reading Matching Headings

Sau đây là một số điều mà các bạn cần lưu ý khi làm bài đọc Matching Headings:

  1. Sử dụng kĩ năng Skimming: Đây là kỹ thuật đọc nhanh để nắm bắt được ý chính của văn bản mà không cần phải đọc chi tiết từng câu. Các thí sinh sẽ cần tận dụng kỹ thuật này trong dạng bài Matching Headings bởi dạng đề này kiểm tra độ hiểu về mặt ý chính của đoạn. 

Ở phần trên TCE đã hướng dẫn các bạn cách Skim từng đoạn văn, lưu ý cụ thể cho phương pháp Skimming sẽ như sau:

  1. Đọc tiêu đề và phần giới thiệu:
    Bắt đầu bằng cách đọc tiêu đề và phần giới thiệu (nếu có). Điều này giúp bạn nắm bắt chủ đề chính của bài đọc. Các tiêu đề hoặc subheading cũng sẽ cung cấp thông tin về cấu trúc bài viết.
  2. Đọc các câu đầu và câu cuối của mỗi đoạn:
    1-2 đầu tiên và 1-2 câu cuối cùng của một đoạn thường chứa ý chính hoặc thông tin tóm tắt. 
  3. Bỏ qua chi tiết không cần thiết:
    Khi skim cho bài Matching Headings, người đọc cần dự đoán được đâu là thông tin chính và đâu là thông tin phụ. Thông tin chính sẽ khái quát và trừu tượng, trong khi thông tin phụ sẽ bao gồm các chi tiết như ví dụ, số liệu, hoặc mô tả cụ thể. Để nắm nội dung chính nhanh thì chúng ta có thể bỏ qua các thông tin phụ này.
  4. Tìm các kết nối và mối quan hệ:
    Tìm và đọc câu chứa các từ nối như như “because”, “however”, “for example” để hiểu được các mối quan hệ giữa các ý trong bài. Điều này giúp người đọc nắm rõ nội dung đoạn hơn thay vì chỉ đọc câu đầu và câu cuối, tránh sự nhầm lẫn
  1. Sử dụng kĩ năng dự đoán

Các bạn sử dụng kĩ năng dự đoán để dự đoán trước thông tin cho bài Matching Headings. Điều này giúp quá trình chọn đáp án dễ dàng hơn bởi giờ chúng ta chỉ cần đối chiếu thông tin trong bài với điều mình đã dự đoán.

  1. Không dừng lại quá lâu ở một đoạn văn

Đôi khi có những tiêu đề mà các bạn không chắc chắn liệu nó nó phù hợp với đoạn văn hay không, hãy cứ chọn tiêu đề đó. Để bên cạnh nó một dấu * và chuyển qua đoạn văn khác. Sau khi làm xong các bạn hãy quay trở lại để kiểm tra. Điều này giúp các bạn kiểm soát thời gian tốt hơn và sử dụng được phương án loại trừ để đưa ra đáp án sau khi đã làm xong các câu khác.

IV. Ví dụ và bài tập thực hành dạng Matching Headings

Ví dụ và bài tập thực hành dạng Matching Headings

Ví dụ và bài tập thực hành dạng Matching Headings

Để luyện tập thêm với Matching Headings, các bạn hãy cùng TCE hoàn thành thêm một bài tập thực hành sau nhé:

Đề bài:

Making Documentary Films

A For much of the twentieth century, documentary films were overshadowed by their more successful Hollywood counterparts. For a number of reasons, documentaries were frequently ignored by critics and film studies courses at universities. Firstly, the very idea of documentary film made some people suspicious. As the critic Dr Helmut Fischer put it, ‘Documentary makers might have ambitions to tell the “truth” and show only “facts” but there is no such thing as a non-fiction film. That’s because, as soon as you record an incident on camera, you are altering its reality in a fundamental way’. Secondly, even supporters of documentaries could not agree on a precise definition, which did little to improve the reputation of the genre. Lastly, there were also concerns about the ethics of filming subjects without their consent, which is a necessity in many documentary films.

B None of this prevented documentaries from being produced, though exactly when the process started is open to question. It is often claimed that Nanook of the North was the first documentary. Made by the American filmmaker Robert J. Flaherty in 1922, the film depicts the hard, sometimes heroic lives of native American peoples in the Canadian Arctic. Nanook of the North is said to have set off a trend that continued though the 1920s with the films of Dziga Vertov in the Soviet Union and works by other filmmakers around the world. However, that 1922 starting point has been disputed by supporters of an earlier date. Among this group is film historian Anthony Berwick, who argues that the genre can be traced back as early as 1895, when similar films started to appear, including newsreels, scientific films and accounts of journeys of exploration.

C In the years following 1922, one particular style of documentary started to appear. These films adopted a serious tone while depicting the lives of actual people. Cameras were mounted on tripods and subjects rehearsed and repeated activities for the purposes of the film. British filmmaker John Grierson was an important member of this group. Grierson’s career lasted nearly 40 years, beginning with Drifters (1929) and culminating with | Remember, | Remember (1968). However, by the 1960s Grierson’s style of film was being rejected by the Direct Cinema movement, which wanted to produce more natural and authentic films: cameras were hand-held; no additional lighting or sound was used; and the subjects did not rehearse. According to film writer Paula Murphy, the principles and methods of Direct Cinema brought documentaries to the attention of universities and film historians as never before. Documentaries started to be recognized as a distinct genre worthy of serious scholarly analysis.

List of Headings

i A contrast between two historic approaches to documentary filmmaking

ii A number of criticisms about all documentary filmmaking in the past

iii The debate about the origins of documentary filmmaking

iv The ability of ordinary people to create documentary films for the first time

Giải thích chi tiết

Đoạn A:

A For much of the twentieth century, documentary films were overshadowed by their more successful Hollywood counterparts. For a number of reasons, documentaries were frequently ignored by critics and film studies courses at universities. Firstly, the very idea of documentary film made some people suspicious. As the critic Dr Helmut Fischer put it, ‘Documentary makers might have ambitions to tell the “truth” and show only “facts” but there is no such thing as a non-fiction film. That’s because, as soon as you record an incident on camera, you are altering its reality in a fundamental way’. Secondly, even supporters of documentaries could not agree on a precise definition, which did little to improve the reputation of the genre. Lastly, there were also concerns about the ethics of filming subjects without their consent, which is a necessity in many documentary films.

Nội dung chính: Trong thế kỷ 20, phim tài liệu thường lu mờ so với phim Hollywood. Điều này đến từ 3 nguyên nhân: sự nghi ngờ về tính khách quan của phim tài liệu, việc thiếu định nghĩa rõ ràng về thể loại này và các vấn đề đạo đức liên quan đến việc quay phim.

So sánh với tiêu đề ii: A number of criticisms about all documentary filmmaking in the past

  • in the past : For much of the twentieth century….
  • a number of criticism: For a number of reasons, documentaries were frequently ignored….

=> Chọn Heading: ii

Đoạn B:

B None of this prevented documentaries from being produced, though exactly when the process started is open to question. It is often claimed that Nanook of the North was the first documentary. Made by the American filmmaker Robert J. Flaherty in 1922, the film depicts the hard, sometimes heroic lives of native American peoples in the Canadian Arctic. Nanook of the North is said to have set off a trend that continued though the 1920s with the films of Dziga Vertov in the Soviet Union and works by other filmmakers around the world. However, that 1922 starting point has been disputed by supporters of an earlier date. Among this group is film historian Anthony Berwick, who argues that the genre can be traced back as early as 1895, when similar films started to appear, including newsreels, scientific films and accounts of journeys of exploration.

Nội dung chính: Phim tài liệu vẫn được sản xuất, tuy nhiên có tranh luận về thời điểm nó bắt đầu. Có người cho rằng Nanook of the North là bộ phim đầu tiên vào năm 1922. Tuy nhiên nó lại bị phản bác và cho rằng thời điểm khởi đầu bắt đầu từ năm 1895

So sánh với Heading iii : The debate about the origins of documentary filmmaking

  • Debate: …claimed that…; has been disputed…;… argue that…
  • Origin: …when the process started is open to question…

=> Chọn Heading iii

Đoạn C:

C In the years following 1922, one particular style of documentary started to appear. These films adopted a serious tone while depicting the lives of actual people. Cameras were mounted on tripods and subjects rehearsed and repeated activities for the purposes of the film. British filmmaker John Grierson was an important member of this group. Grierson’s career lasted nearly 40 years, beginning with Drifters (1929) and culminating with | Remember, | Remember (1968). However, by the 1960s Grierson’s style of film was being rejected by the Direct Cinema movement, which wanted to produce more natural and authentic films: cameras were hand-held; no additional lighting or sound was used; and the subjects did not rehearse. According to film writer Paula Murphy, the principles and methods of Direct Cinema brought documentaries to the attention of universities and film historians as never before. Documentaries started to be recognized as a distinct genre worthy of serious scholarly analysis.

Nội dung chính: Sau năm 1922, một phong cách phim tài liệu bắt đầu xuất hiện, miêu tả cuộc sống thực của con người. John Grierson là một trong những đạo diễn quan trọng của phong cách này. Tuy nhiên, vào những năm 1960, phong cách của Grierson bị phản đối bởi phong trào Direct Cinema. Phong trào này giúp phim tài liệu được công nhận như một thể loại độc lập, xứng đáng với sự phân tích học thuật nghiêm túc.

So sánh với Heading i: A contrast between two historic approaches to documentary filmmaking

  • Contrast between two historic approaches to documentary filmmaking: …However, by the 1960s Grierson’s style of film was being rejected by the Direct Cinema movement, which wanted to produce more natural and authentic films…

=> Chọn Heading i

Nếu bạn muốn nâng cao kỹ năng Reading hiệu quả hơn cùng lộ trình học bài bản, đừng bỏ qua khóa học IELTS toàn diện tại TCE:

Như vậy với bài viết này, TCE đã hướng dẫn tới các bạn các bạn cách xử lý dạng bài Matching Headings đơn giản và hiệu quả. Để cải thiện kỹ năng làm bài hiệu quả hơn, bạn có thể khám phá thêm các bài viết trong danh mục IELTS Reading – nơi tổng hợp kiến thức, chiến lược và mẹo làm bài giúp bạn tự tin chinh phục mọi dạng câu hỏi. TCE chúc các bạn học tốt và đạt được band điểm như mong muốn!

Tạ Phương Thảo

Xin chào, mình là Phương Thảo, giảng viên Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội và cũng là Co-founder tại The Catalyst for English. Với hơn 7 năm kinh nghiệm đồng hành cùng các bạn học viên trên con đường chinh phục tiếng Anh, IELTS và sở hữu điểm Overall 8.5, mình luôn mong muốn chia sẻ những phương pháp học tập hiệu quả nhất để giúp bạn tiết kiệm thời gian và đạt được kết quả cao. Tại The Catalyst for English, mình cùng đội ngũ giáo viên luôn đặt 3 giá trị cốt lõi: Connected – Disciplined – Goal-oriented (Kết nối – Kỉ luật – Hướng về kết quả) lên hàng đầu. Bởi chúng mình hiểu rằng, mỗi học viên đều có những điểm mạnh và khó khăn riêng, và vai trò của "người thầy" là tạo ra một môi trường học tập thân thiện, luôn luôn thấu hiểu và đồng hành từng học viên, giúp các bạn không cảm thấy "đơn độc" trong một tập thể. Những bài viết này được chắt lọc từ kinh nghiệm giảng dạy thực tế và quá trình tự học IELTS của mình, hy vọng đây sẽ là nguồn cảm hứng và hành trang hữu ích cho các bạn trên con đường chinh phục tiếng Anh.
icon icon icon

Bài viết cùng chuyên mục

Xem tất cả

Bài viết cùng chuyên mục