Hướng dẫn giải đề IELTS Writing ngày 09/03/2024 chi tiết, kèm bài mẫu

  • Tác giả: Nguyễn Thục Trinh
  • 31/05/2024
Hướng dẫn giải đề IELTS Writing ngày 09/03/2024 chi tiết, kèm bài mẫu

Đề thi IELTS Writing ngày 09/03/2024 là dạng đề biểu đồ bar chart ở task 1 và bày tỏ quan điểm về chủ đề “Some people believe it is a good idea that older people continue to work if it is possible for them to do so”. Vậy hướng tiếp cận đề thi như thế nào, cách làm ra sao? Hãy cùng TCE giải đề thi IELTS Writing ngày 09/03/2024 ngay dưới đây nhé!

I. Đề IELTS Writing Task 1 ngày 09/03/2024

Task 1: The plans below show the ground floor of a library in 2001 and how it was developed in 2009. Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Đề IELTS Writing Task 1 ngày 09/03/2024

1. Hướng tiếp cận bài viết

Keywords: map, groundfloor, library

Phân tích đề bài:

  • Loại biểu đồ: Map – có thời gian
  • Đối tượng cần phân tích: sự thay đổi của một thư viện từ 2001-2009
  • Thì sử dụng trong bài: quá khứ đơn
  • Những từ cần paraphrase: show → illustrate, in 2001 & in 2009 → between 2001 and 2009   

2. Dàn bài mẫu

Introduction Mục tiêu: Nhắc lại yêu cầu đề bài thông qua phương pháp paraphrase. 
Chi tiết: Sử dụng từ đồng nghĩa: show → illustrate
Thay đổi cách diễn đạt: + in 2001 & in 2009 → between 2001 and 2009
Overview Mục tiêu: Đề cập tới những điểm nổi bật nhất của bài. Thí sinh chưa cần mô tả chi tiết.
Cụ thể:More book genresFacilities are more modern
Body Paragraph 1 Mục tiêu: Phân tích sự thay đổi về sách (collections of books)
Chi tiết: The original three genres had been relocated Children’s books were also added
Body Paragraph 2 Mục tiêu: Phân tích sự thay đổi của các cơ sở vật chất khác
Chi tiết: No relocationThe newspaper and periodicals has been replaced with films and DVDs

3. Bài mẫu

The plans illustrate the significant changes in the ground floor of a library between 2001 and 2009.

Overall, over the 8-year period, the ground floor had undergone significant renovations, specifically an extension in the number of book genres and modernization in its facilities.

The ground floor’s collection of books had been expanded to include four more categories in addition to the original three. In 2001, the ground floor of the library held three types of books; more specifically self help, history and fiction; with the first two on the left and fiction at the back. In 2009, the original three genres had been relocated into the space of the original self help books, while three new categories: kitchen, economics, and law occupied the far left wall. Children’s books were also added at the back, along with the children’s area right in front. 

In terms of facilities, there were remarkable changes but no relocation. The librarian desk and the stairs remained the same throughout the period, respectively facing and standing next to the entrance. Similarly, the sitting area remained in the middle of the room. Whereas the newspaper and periodicals on the right has been replaced with films and DVDs, right behind an added area for computers.

>>> Xem thêm:

4. Phân tích từ vựng

renovation (n) – Sự cải tạo
– eg. The renovation of the old building took nearly a year to complete. (Việc cải tạo tòa nhà cũ mất gần một năm để hoàn thành)
modernization (n) – Sự hiện đại hoá
– eg.  The modernization of the public transport system has greatly improved the city’s living standard. (Việc hiện đại hóa hệ thống giao thông công cộng đã cải thiện đáng kể chất lượng sống của thành phố)
relocate (v) – Thay đổi vị trí
– eg. The company decided to relocate its headquarters to a larger city. (Công ty đã quyết định chuyển trụ sở đến một thành phố lớn hơn)
remarkable (adj) – Nổi bật, đáng kể
– eg. She made remarkable progress in her studies over the past year. (Cô ấy đã tiến bộ đáng kể trong việc học tập của mình trong năm qua)

5. Phân tích ngữ pháp câu

In 2009, the original three genres had been relocated into the space of the original self help books, while three new categories: kitchen, economics, and law occupied the far left wall. 
Cấu trúc câu: clause, while + clause
Ngữ pháp tiêu biểu:Liên từ while nối hai mệnh đề với nhau, thể hiện sự so sánh song song
The librarian desk and the stairs remained the same throughout the period, respectively facing and standing next to the entrance. 
Ngữ pháp tiêu biểu:Rút gọn mệnh đề quan hệ facing and standing… bổ nghĩa cho the librarian desk and the stairs ở vế trước

II. Đề IELTS Writing Task 2 ngày 09/03/2024

Task 2: Some people believe it is a good idea that older people continue to work if it is possible for them to do so. Do you agree or disagree?

>>> Đọc ngay: Hướng dẫn cách viết Writing task 2 trong bài thi IELTS chi tiết cho từng dạng năm 2024

1. Hướng tiếp cận

Keywords: older people – continue to work – possible for them 

Phân tích đề bài

  • Dạng bài: Agree or disagree
  • Yêu cầu trọng tâm: thí sinh cần nói về việc người cao tuổi có nên tiếp tục làm việc hay không

2. Outline mẫu

Introduction: 

  • Mô tả chung: The issue has become a heated debate in recent years
  • Paraphrase lại đề bài: it would be beneficial on a societal scale for the elderly to continue working >< it would bring more harm than good
  • Nêu quan điểm: the elderly continuing to maintain their occupation for as long as they can may bring a myriad of detriments to society

Ý kiến tổng quan: Người cao tuổi không nên tiếp tục làm việc do sẽ giảm năng suất và tăng tỉ lệ thất nghiệp

  • Body 1: Do các ngành công nghiệp hiện tại đều sử dụng công nghệ ngày càng cao, người cao tuổi không nắm bắt kịp thời → giảm hiệu suất lao động.
  • Body 2: Công nghệ hiện đại khiến nhiều ngành nghề bị thay thế bởi máy móc → nếu người cao tuổi tiếp tục làm việc thì sẽ khiến cho cơ hội việc làm của người trẻ giảm → tăng tỉ lệ thất nghiệp.

Kết luận:

  • Tóm tắt lại các ý tưởng 
  • Khẳng định lại quan điểm

>>> Xem thêm:

3. Bài mẫu 

The issue of whether or not senior citizens should remain in the labour market for as long as possible has become a heated debate in recent years. While many believe it would be beneficial on a societal scale for the elderly to continue working, others argue it would bring more harm than good. In my opinion, the elderly continuing to maintain their occupation for as long as they can may bring a myriad of detriments to society as a whole.

Firstly, keeping senior workers in the workforce in a technologically advanced economy would bring down productivity. In the modernised world, an increasing proportion of professional and crucial work is being carried out with extensive technological aid, and with accelerating pace. Younger generations who grew up alongside these technological changes would be better adapted to said advancements in the current world of work. Older generations, on the other hand, would have a much more strenuous time dealing with these changes. Consequently, elderly workers would not be as productive as younger workers due to their lack of experience and familiarity with the current digitized working environment. Thus, keeping senior workers in the workforce for longer than advised would detriment the economy as a result of lowered productivity.

Secondly, older generations staying in the workforce for an extended period of time would mean increased unemployment rates for younger generations. With the rising automation of the contemporary economy comes the fall of job opportunities for an ever increasing population. As a consequence, later generations are at a constant risk of unemployment. In such conditions, if older generations were to prolong their working life, they would be occupying the only positions left in the industry. Additionally, as mentioned, an aging workforce directly correlates to a falling economy, thus, if senior citizens were to take up a bulk of the workforce, it would drive the younger workforce to joblessness and the economy to ruin.

In conclusion, older generations should not stay in the workforce past their standard working life, as it would lower productivity and raise unemployment hazards.

4. Phân tích từ vựng

Myriad (n) – Vô số; rất nhiều; không đếm xuể.
– eg. The city offers a myriad of cultural and recreational opportunities. (Thành phố cung cấp vô số cơ hội văn hóa và giải trí)
Accelerating pace (n.p) – Tốc độ gia tăng; sự tăng tốc độ; tốc độ gia tăng nhanh chóng
– eg. The accelerating pace of technological advancements is reshaping industries. (Tốc độ gia tăng của những tiến bộ công nghệ đang định hình lại các ngành công nghiệp.)
Strenuous (adj) – Vất vả; cực nhọc; mệt mỏi; đòi hỏi nhiều công sức và nỗ lực.
– eg. Training for a marathon is a strenuous activity that requires dedication and effort. (Luyện tập cho một cuộc thi marathon là một hoạt động vất vả đòi hỏi sự cống hiến và nỗ lực)
Detriment (verb) – Gây hại; làm tổn thương; ảnh hưởng xấu đến.
– eg. Smoking is a detriment to health, leading to numerous diseases. (Hút thuốc có hại cho sức khỏe, dẫn đến nhiều bệnh tật.)

5. Phân tích ngữ pháp câu

Younger generations who grew up alongside these technological changes would be better adapted to said advancements in the current world of work.
Ngữ pháp nổi bật: Mệnh đề quan hệ who grew up bổ sung ý nghĩa cho Younger generationsRút gọn mệnh đề quan hệ said advancements 
Consequently, elderly workers would not be as productive as younger workers due to their lack of experience and familiarity with the current digitised working environment.
Cấu trúc câu: clause + due to + N
Ngữ pháp nổi bật:Liên từ due to bắt đầu mệnh đề nguyên nhân bổ sung ý nghĩa cho mệnh đề trước đó về elderly workers So sánh ngang bằng not be as productive asLiên từ Consequently mở đầu câu cho biết ý sắp nói là hệ quả của ý trong câu trước đó
In such conditions, if older generations were to prolong their working life, they would be occupying the only positions left in the industry. 
Cấu trúc câu: If + S + V (QKĐ), S + would + V (bare)
Ngữ pháp nổi bật:Câu điều kiện loại 2 diễn tả một tình huống giả định, qua đó nhấn mạnh ý ngược lại

Trên đây là toàn bộ về giải đề IELTS Writing ngày 09/03/2024 để bạn có thể tham khảo. Hy vọng những thông tin trên sẽ giúp ích cho bạn khi tiếp cận, giải đề IELTS hiệu quả. Ngoài ra, đừng quên truy cập chuyên mục IELTS Writing để theo dõi thêm có kiến thức mới khác nhé!

 

Nguyễn Thục Trinh

Xin chào, mình là Thục Trinh - thạc sĩ giảng dạy tiếng Anh (TESOL) tại Đại học Huddersfield, Vương quốc Anh và IELTS Overall 8.5. Với mình, The Catalyst for English không chỉ là nơi đào tạo IELTS chất lượng mà còn là nơi truyền cảm hứng học tập, phát triển đối với mỗi cá nhân.
icon icon icon

Bài viết cùng chuyên mục

Xem tất cả

Bài viết cùng chuyên mục